fredag 4 november 2016

Äkta känslor

De frågas en del och jag svarar på det enda sätt jag kan.
Mitt.
När barnen visar sina känslor öppet i tonåren säger någon att de fått det från mig.
Och där och då vet ja inte om de menar det i en positiv eller negativ bemärkelse.
Jag ser det bara som positivt.
När känslor får leva och visas fritt.


Känslor är till för att kännas.
Själv levde jag på tok för länge med att trycka undan dem.
Känslorna.
Visade aldrig hur jag egentligen kände. På riktigt.
Visade aldrig hur sårbar jag egentligen var, hur skör jag var inuti.

Idag vet jag.
Att känslor måste visas.
Kännas.
Ta plats.


Så det är det jag säger till dem.
De tre barnen som kom från mig.
Lev ut de rena känslorna.
Alltid.
Blir du glad visa det.
Blir du arg säg det.
Blir du ledsen så förklara varför.
Håller vi inne allt det där kommer de orena känslorna ta över.

Känslorna som bitterhet, avundsjuka, svartsjuka, ilska och hat.
Låt dem inte ta över.


När vi agerar på de rena känslorna tar det positiva all plats.
Det vet jag nu och det säger jag till dem.
Det är så små barn säger jag till dottern, vad menar du frågar hon.
De spelar på de äkta känslorna.
Direkt.
Lägger sig på golvet och skriker, gråter direkt, skakar på huvudet tydligt och säger nej, hoppar upp och ner och klappar händerna.
Äkta.
Rent.

Var äkta säger jag.
Alltid.
Lita på mig, jag vet.


Så de kommer från mig, men tar en helt ny stig i livet.
Den jag önskar jag själv tagit.
Den med de rena känslorna synliga.
På riktigt.

De kommer från mig och är de känsligaste, vackraste tre jag nånsin träffat.
Mina tre hjärtan.

Lev på riktigt. 
Stå för dina känslor.

Jag gör det.
Nu.

1 kommentar:

  1. Fantastiska kvinna, dina barn kommer att växa upp lika fantastiska. Varm kram

    SvaraRadera